Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miejsc parkingowych przy blokach będzie więcej. Szykują się zmiany w prawie

Przemysław Zańko-Gulczyński
Przemysław Zańko-Gulczyński
Brak dostatecznej liczby miejsc parkingowych to częsty problem na polskich osiedlach.
Brak dostatecznej liczby miejsc parkingowych to częsty problem na polskich osiedlach. Anna Kaczmarz / Polska Press / ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
Ile miejsc parkingowych powinno być przy budynku mieszkalnym? Dotąd decydowały o tym gminy, ale w ramach tzw. ustawy deregulacyjnej zostanie ustalony sztywny limit 1,5 miejsca na lokal. Dla nabywców lokali oznacza to łatwiejsze parkowanie, ale deweloperzy ostrzegają, że wskutek zmiany mogą wzrosnąć ceny mieszkań.

Spis treści

Miejsca parkingowe do zmiany w ramach ustawy deregulacyjnej. 1,5 miejsca na każde mieszkanie

Tzw. ustawa deregulacyjna, przyjęta niedawno przez Sejm, ma według założeń służyć likwidacji „zbędnych barier administracyjnych i prawnych”. Zmienić się mają m.in. przepisy dotyczące miejsc parkingowych przy budynkach mieszkalnych. Przypomnijmy, że do tej pory to, ile miejsc musi wybudować deweloper przy konkretnej inwestycji, określały samorządy, a konkretnie rada gminy w uchwalanym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Po zmianach pojawi się nakaz budowy minimum 1,5 miejsca postojowego na każde mieszkanie w budynku.

Jak opisuje „Rzeczpospolita”, przepis wzbudził kontrowersje – sześć dużych organizacji zrzeszających przedsiębiorców domaga się od rządu rezygnacji z tych zmian.

– Miejscy urzędnicy, znający przecież doskonale lokalne uwarunkowania, są w stanie określić odpowiednie zapotrzebowanie na miejsca postojowe, uzależnione przede wszystkim od lokalizacji inwestycji. Jasnym jest, że więcej miejsc postojowych potrzebnych będzie na peryferiach, które nie oferują alternatywy w postaci komunikacji publicznej, niż w ścisłym, zurbanizowanym centrum metropolii – czytamy w liście sześciu organizacji do Senatu.

Deweloperzy i architekci ostrzegają, że ceny mieszkań mogą wzrosnąć

W opinii licznych organizacji branżowych planowana zmiana dotycząca miejsc parkingowych może negatywnie wpłynąć na rynek mieszkaniowy. Przykładowo Polski Związek Firm Deweloperskich opublikował stanowisko, w którym podkreśla, że sztywny limit 1,5 miejsca postojowego na mieszkanie znacząco podniesie koszty budowy mieszkań, co pociągnie za sobą wzrost cen.

– Obecna sytuacja na rynku mieszkań nie napawa optymizmem. O ile w 2021 roku deweloperzy rozpoczęli budowę ponad 160 tysięcy mieszkań, w 2022 roku było to 115 tysięcy (-30 proc.). Prognozy na obecny rok są jeszcze bardziej ponure, zakładają bowiem dalsze spadki do wartości około 70 tysięcy. Stąd poważne obawy, że część zmian w przepisach przyczyni się do dalszego utrzymania niskiego poziomu podaży i wzrostu cen na rynkach, na czym ucierpią przede wszystkim – zwykli Kowalscy, planujący nabycie własnego M – czytamy w stanowisku PZFD.

Według deweloperów cytowanych przez „Rz” cena przeciętnego mieszkania może po zmianach wzrosnąć nawet o 70 tys. zł. Tyle bowiem ma dziś wynosić przeciętny koszt wybudowania miejsca parkingowego przy siedmiokondygnacyjnym budynku. Obawy wyraża także Stowarzyszenie Architektów Rzeczpospolitej Polskiej.

– Architekci i urbaniści (…) obawiają się, że konieczność wybudowania 1,5 miejsca parkingowego na każde nowe mieszkanie tak diametralnie zwiększy koszty budowy, że część inwestycji przestanie być opłacalna i albo nie zostaną one rozpoczęte, albo ceny lokali zostaną podniesione – tak stanowisko SARP streszczono w oświadczeniu PZFD.

Czy na zmianach w prawie skorzystają kierowcy? Na nowych osiedlach łatwiej będzie parkować

Czy jednak faktycznie skutki zmian w prawie będą tak negatywne, jak opisują to organizacje zrzeszające przedsiębiorców? Opinie te z pewnością warto uwzględnić, jednak zarazem warto mieć na uwadze, że podobne ostrzeżenia ze strony branży słychać w zasadzie przy każdej zmianie w prawie dotyczącej budowy mieszkań. Co więcej, istnieje też druga strona medalu: na obowiązku budowy 1,5 miejsca parkingowego na każde mieszkanie skorzystają zmotoryzowani właściciele mieszkań. Trudności z parkowaniem na osiedlu są bowiem w Polsce powszechne i dobrze znane, a badania pokazują, że tego typu kłopoty mocno pogarszają jakość życia.

– Skutki wzmożonego ruchu drogowego są tym, co bardzo Polakom przeszkadza. Z naszego badania wynika, że hałas uliczny, zła jakość powietrza, korki oraz brak miejsc parkingowych na co dzień obniżają jakość ich życia – podkreśla Paula Kukołowicz, analityczka z zespołu strategii w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Rozwiązania planowane w ustawie deregulacyjnej nie rozwiążą oczywiście problemu korków czy hałasu, jednak zmiany mogą ułatwić parkowanie na nowych osiedlach. Dziś często występują z tym problemy – kto wykupi miejsce postojowe, ten swoje auto zaparkuje bez trudu, jednak kłopot pojawia się np. w przypadku przyjazdu gości. Z perspektywy mieszkańców nakaz budowy 1,5 miejsca na każde mieszkanie może zatem być zmianą na lepsze, zwłaszcza na terenach, gdzie dziś limity liczby miejsc ustalone przez gminę są niższe.

Sprawdź, czy masz wszystko, czego potrzebujesz

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Miejsc parkingowych przy blokach będzie więcej. Szykują się zmiany w prawie - RegioDom.pl

Wróć na czechowicedziedzice.naszemiasto.pl Nasze Miasto