Specjalny pociąg szlifuje szyny od Goczałkowic przez Czechowice-Dziedzice po Zabrzeg. To działanie, które odpowiednio przygotowuje tor i powierzchnię szyn.
- Efektem prac - z korzyścią dla mieszkańców i środowiska - będzie ograniczenie hałasu powodowanego przejazdem składów. Podróżni będą mieli bardziej komfortową podróż. Dla zarządcy sieci kolejowej, dobrze przygotowane tory to lepsze warunki eksploatacji linii w przewozach pasażerskich oraz towarowych. Zapewnione będą sprawne przewozy na trasach krajowych i kierunkach międzynarodowych - w stronę Katowic, w Beskidy i do granicy z Czechami - poinformowała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Szlifowanie szyn to działanie specjalnego pociągu. Maszyna bada ultradźwiękami powierzchnię szyn, a następnie szlifuje specjalnymi tarczami. Praca odbywa się z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. W zależności od potrzeb, pojazd nawet kilkukrotnie wykonuje przejazd z prędkością do 20 km na godz.
- W nocy, podczas prac, widać poświatę przy torach objętych pracami. Ekipa prowadząca roboty non-stop czuwa nad bezpieczeństwem i jakością prac - dodaje Głowacka.
Prace maszyny rozpoczęły się we wtorek, 19 września i potrwają do wtorku, 4 października. Wszystkie roboty prowadzone są w nocy, w godzinach od 20.30 do 8.30, aby maksymalnie ograniczyć wpływ na rozkład jazdy.
- W tym czasie prowadzone będą także prace sieciowe w stacji Czechowice. Na odcinku Pszczyna - Skoczów za wybrane pociągi jest zastępcza komunikacja autobusowa. Informacje o przejazdach z wyprzedzeniem zostały ujęte w rozkładzie jazdy - wyjaśniła Głowacka.
Szlifowanie szyn to zakres inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., która poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Projekt o wartości 1,4 mld zł, współfinansowany przez Unię Europejską, ma zapewnić wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. W jego ramach m.in. na stacjach w Czechowicach-Dziedzicach, Goczałkowicach i Zabrzegu wprowadzono wiele udogodnień dla podróżnych.
Na przykład na czechowickiej stacji pasażerowie korzystają już m.in. z jednego nowego peronu; obiekt jest wyższy, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Nowa wiata zabezpiecza podróżnych przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Są nowe ławki, informacja pasażerska, czytelne oznakowanie i energooszczędne oświetlenie. Bezpieczne dojście na peron zapewnia nowo wybudowane przejście podziemne.
Wszystkie roboty mają się zakończyć w październiku 2023 roku.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?